Het taggen van een inhoudsopgave in een PDF

Het taggen van een PDF is essentieel voor de toegankelijkheid van het document, zodat mensen een schermlezer kunnen gebruiken om de content te lezen. Eén van de elementen in een PDF die lastig kan zijn om juist te taggen, is de inhoudsopgave. Een goed getagde inhoudsopgave zorgt ervoor dat gebruikers efficiënt door lange en complexe PDF-documenten kunnen navigeren. In deze webblog duiken we in de details van het taggen van een inhoudsopgave in een PDF.

Wat is een inhoudsopgave?

In lange documenten, zoals rapporten, handleidingen of e-books, wordt een inhoudsopgave gebruikt om de structuur van het document overzichtelijk te maken. Een inhoudsopgave geeft in één oogopslag weer welke hoofdstukken en secties aanwezig zijn en waar ze zich bevinden. Een correct getagde inhoudsopgave biedt voor schermlezers de mogelijkheid om snel naar specifieke delen van het document te navigeren.

Zonder de juiste tags kan een inhoudsopgave frustrerend zijn voor schermlezers. Dan kan het onduidelijk zijn welke hoofdstukken er zijn en is het navigeren naar deze hoofdstukken niet mogelijk.

Het taggen van een inhoudsopgave

De overkoepelende tag voor een inhoudsopgave is de <​TOC>-tag (wat staat voor “Table Of Contents”). Dit is de hoofdtag die aangeeft dat de sectie van het document een inhoudsopgave is.

Ieder item in de inhoudsopgave, zoals hoofdstukken of subhoofdstukken, krijgt zijn eigen <​TOCI>-tag (wat staat voor “Table Of Contents Item”). Deze tags markeren de afzonderlijke onderdelen van de inhoudsopgave. De tekst in een inhoudsopgave item wordt binnen een <​P>-tag geplaatst. Dit is de standaard markering voor paragrafen. Dit zorgt ervoor dat schermlezers de inhoud correct voorlezen en structureren.

In sommige inhoudsopgaves wordt er gebruik gemaakt van een hoofdstukaanduiding, zoals “Hoofdstuk 1” of “1.1” vóór de titel van het hoofdstuk. Dit helpt om de hiërarchie en de structuur van het document te verduidelijken. Voor deze aanduidingen wordt de <​Lbl>-tag (Label) gebruikt om deze correct te markeren.

Door het gebruik van de <​Lbl>-tag kan de schermlezer onderscheid maken tussen de hoofdstukaanduiding en de titel van het hoofdstuk zelf, waardoor de structuur duidelijker wordt voor de gebruiker.

Interactieve inhoudsopgaves

Sommige inhoudsopgaves zijn interactief. Dit betekent dat gebruikers op de items in de inhoudsopgave kunnen klikken om naar de betreffende secties te springen. Voor schermlezers is het belangrijk dat interactieve elementen correct getagd zijn. Dit gebeurt met de <​Link>-tag.

Om het klikbare gedeelte correct te taggen in de inhoudsopgave, plaats je het klikbare deel in een <​Link>-tag. Vervolgens voeg je een <​Link - OBJR>-tag toe. Je voegt deze tag toe door in het toegankelijkheidstags-paneel te klikken op het optiemenu en de optie ‘Zoeken…’ te selecteren. Vervolgens zoek je op ‘Niet-gemarkeerde koppelingen’. Door op de knop ‘Code-element’ te klikken, kun je een <​Link - OBJR>-tag aan iedere niet-gemarkeerde link toevoegen.

Tot slot is het belangrijk om voor elke link een toepasselijke alt-tekst toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat de schermlezer duidelijk kan maken waar de link naar verwijst. Een voorbeeld voor een geschikte alt-tekst zou bijvoorbeeld zijn: “Link naar hoofdstuk 1 op pagina 3”.

Conclusie

Het correct taggen van een inhoudsopgave in een PDF is van groot belang voor de toegankelijkheid van het document. Door gebruik te maken van de juiste tags, zorg je ervoor dat de structuur van de inhoudsopgave duidelijk en bruikbaar is voor schermlezers. Dit draagt niet alleen bij aan een betere gebruikerservaring, maar zorgt er ook voor dat je document voldoet aan de toegankelijkheidseisen.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.